[Interview] Thomas Paulen over jureren HEMA Ontwerpwedstrijd
- Design
- 23 apr 2015 @ 12:30
- Link
-
Dorien Vrieling
Contentmanager MarketingTribune (Design)
freelance journalist - InterviewProductdesign
- 23 apr 2015 @ 12:30
- Dorien Vrieling
Vandaag beoordeelt de jury van de HEMA ontwerpwedstrijd de ingezonden ontwerpen van dit jaar. Thomas Paulen, CEO bij VanBerlo, is een van de juryleden. Hij vertelt waar goede ontwerpen voor hem aan moeten voldoen en wat hij verwacht bij het thema van dit jaar: reizen. “Schoonheid kun je als onderdeel van de functie zien.”
Wat voor ontwerpen hoop je tegen te komen bij de wedstrijd?
Ik hoop op bijzondere eenvoud. Frisse productontwerpen waarbij je direct denkt: “Waarom heeft niemand dit eerder bedacht?” Dat is een enorme uitdaging voor iedere ontwerper. Daarnaast moet het product aansluiten bij de identiteit van HEMA en moet het ook te produceren zijn. Want het is natuurlijk fantastisch voor een student als het product straks ook daadwerkelijk de schappen siert!
Wat vond je in de afgelopen jaren een goede winnaar van de ontwerpwedstrijd, is je een specifiek ontwerp bijgebleven?
Waterkoker Ketelbinkie. Een speels, betaalbaar product dat ik zelf in de keuken heb staan. Ik heb veel duurdere varianten gehad, maar deze relatief goedkoop geproduceerde waterkoker voelt toch degelijk aan. Ketelbinkie is prettig in het gebruik. Zo heeft het product binnenin een slimme waterniveau-indicator; doe het deksel open en vul tot aan de vinger.
Waar moet een goed ontwerp aan voldoen, wat is het belangrijkste?
Uiteraard moet het ontwerp passen bij HEMA en haar klanten. Ook moet het gebruiksvriendelijk, duurzaam en betaalbaar te produceren zijn.
Wat is belangrijker, dat het er mooi uitziet of functioneel is?
Het is belangrijk dat een product functioneel is. Een mooi product wordt lelijk als het niet goed te gebruiken is. Maar als een product er niet aantrekkelijk uitziet, of niet bijzonder is wordt het niet verkocht. Schoonheid kun je daarom als onderdeel van de functie zien.
Valt er op het gebied van reizen nog wel iets te bedenken dat echt nieuw en uniek is?
Laat dat maar aan ontwerpers over! Reizen is een heel inspirerend thema. Tijdens het reizen ben je meestal niet in de gelegenheid om grote, zware dingen mee te nemen. Je bent uit je comfort zone en aangewezen op inventiviteit. Dan is het prettig om spullen bij je te hebben waar goed over nagedacht is.
Iedereen die weleens gevlogen heeft kent het geklungel met handbagage, vliegticket en paspoort voordat je aan boord gaat. Door de reisproblematiek te ervaren kun je er een oplossing voor ontwerpen. Die ervaring doe je niet op zittend achter de computer.
Wat is je favoriete HEMA-design?
Het is natuurlijk niet echt ‘design’, maar de halve warme rookworst is puur jeugdsentiment. Die kreeg ik als klein jongetje van mijn ouders als we naar de stad gingen.
Over Thomas Paulen
Thomas Paulen (1967) studeerde af aan de Technische Universiteit Delft (Faculteit Industrial Design). Voordat hij in 1994 als ontwerper bij VanBerlo in dienst kwam, was hij bij diverse andere ontwerpbureaus werkzaam. In 2001 werd Thomas partner bij VanBerlo. In 2009 werd hij CEO en sindsdien is hij verantwoordelijk voor de opbouw en ondersteuning van de in-house bedrijfscultuur bij VanBerlo.
-
Dorien Vrieling
- Werkt bij: freelance journalist
- Functie: Contentmanager MarketingTribune (Design)
- Website:
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management